Tudom, hogy ezek egy sporttal foglalkozó blogon nem éppen a
legszokványosabb témák, de azt kell mondjam, hogy a mai magyar testépítő média eljutott már egy olyan fejlett és
kiterjedt szintre, hogy teljes joggal jöhetnek szóba ilyen fajsúlyú kérdések.
Ez a tény pedig már önmagában is üdvözlendő.
Forrás: muscupassion.com |
A testépítés kezdi
kinőni önmaga szubkulturális kereteit. Ez a nagyon pozitív változás olyan
történéseket von maga után, mint a témát
érintő vélemények megsokszorozódása,
amely, mint alapvetően új jelenség ezekben a körökben, feszültségeket szül.
Ezen feszültségek azonban – az újdonság varázsa mellett - leginkább a dolog nem
megfelelő megközelítéséből fakadnak, amelyen mindenképpen változtatni kell.
Az élet forrása
Ezek az alapvető,
emberi értékek előre viszik a sportunkat, ahogyan minden más területét is
az életünknek. Voltaképpen a testépítés létezése is ennek köszönhető, hiszen ez kezdetben egy nagyon
szűk, különc kis közösség hóbortja volt, amelyet a többség furcsán, sokszor
ellenállással szemlélt. Azonban ezek a
jogok biztosították azt, hogy ez a szubkultúra kezdetben magazinok, később
az internet útján egyre többekhez
elérjen, egyre több információt szolgáltasson a követőinek, és egyre magasabb szintre
fejlődjön.
Ne gondoljuk azt, hogy a testépítés a többségi társadalom ízlésével egybeesik. Ha csak az kapna
helyet a világban, ami a többség mentalitását türközi, nem lenne testépítés.
Azért lehet helye a nap alatt, amiért helye lehet annak, hogy valaki kritizálja
a guggolást, a crossfitet, a testépítést, Kathi Bélát, Molnár Pétert, bárkit és
bármit. Ez tette lehetővé a testépítés számára, hogy létrehozzon egy a többségitől eltérő életmódot, valamint
folyamatosan felülbírálva mások és önmaga korábbi elgondolásait hatékonyabbá tegye a testformálás műfaját.
A címben szereplő szabad véleménynyilvánítás alkotmányos jog
ugyanis lényegében megegyezik a testépítés őshazájának, az U.S.A. alkotmányának
első kiegészítésével, a szólásszabadsággal. Hogy érezzük ennek a súlyát,
megemlítem, hogy a magántulajdonhoz való jog csupán az ötödik kiegészítés. De
hogy ne menjünk ilyen messze, és hogy rövidre fogjuk a történelmi kitérőt,
gondoljunk csak bele, hogy ennek a
jognak a korlátozása milyen alapvető mértékben segítette nem egy rossz, elnyomó,
tekintélyelvű politikai rezsim hatalmának fenntartását akár Németországban,
akár hazánkban.
Forrás: Keep calm and carry on |
A kritika pedig,
mint gondolatébresztő és a fejlődést előmozdító műfaj, ezen alkotmányos jog leghasznosabb gyakorlása. Voltaképpen úgy
tekintsünk a szabad véleménynyilvánításra, mint egy pisztolyra, a kritika meg a
lövedék, ami átüti azokat a falakat, amik az útjában állnak annak, hogy egy új
perspektívából is felülvizsgálhassuk egy témával kapcsolatos álláspontunk. Ugyanis
ez az ami, hozzá segít ahhoz, hogy meggyőződjünk az igazunkról, vagy hogy
felülbíráljuk az eddigi döntéseinket.
Ahol a bajok kezdődnek
Az eddig levezetettekkel eddig rendben is lennénk, ha nem
létezne az emberekben olyan, hogy ego.
Illetve ennek az esetleges komplexusokból
és lelki sérülésekből fakadó torzulása. Utóbbiak egyébként, bármennyire is
pejoratívan hangzanak, egyáltalán nem szégyenletes dolgok. Mindannyian küzdünk
különböző kételyekkel, bizonytalanságokkal. Azonban azért rendelkezünk az
érzések mellett értelemmel is, hogy annak segítségével leküzdjük vagy kordában
tartsuk ezeket a tényezőket.
Forrás: nihilist.fm |
Amikor azonban ez nem sikerül, az emberek zöme egy biztos fogódzót kezd keresni. Egy
dolgot, ami minden irányból ugyanúgy néz
ki, amiről nem lehet mást állítani, gondolni, csak az egyetlen,
megkérdőjelezhetetlen igazságot. Alapvető természetünk hogy valamihez
viszonyítani akarunk, és valamiből visszaigazolást szeretnénk nyerni. Viszont ha
ez nem bennünk, a velünk született szellemben gyökeredzik, akkor túlzott
függést alakíthat ki egy rajtunk kívül eső dologgal. Egy nem megfelelő
eszményképpel, attitűddel, eszmével, aminek kritikátlan követése megfoszt minket az önálló gondolkodástól. Pedig
ez elengedhetetlen lenne ahhoz, hogy megtaláljuk a magunk útját, és azt, hogy
nekünk mi az igazán jó.
Ha viszont egyesek ilyen szemellenzős módon kezdenek követni
valamit, akkor kialakul vele egyfajta
azonosság. Így aztán ha a jelenséget, személyt, vagy elgondolást kritizálni
kezdi valaki, olyan mélyről jövő gyűlölettel kell számolnia, mintha a
legfanatikusabb vallási szekta legszentebb szentségét kezdte volna ki. Ennek az
oka persze elég prózai. A megfogalmazott ellenvélemény ezeknek az egyéneknek az utolsó mentsvárát próbálja lerombolni. Ha meg
még igaznak is bizonyul, akkor meg is teszi ezt. Azt pedig gondolom, nem kell
részleteznem, milyen félelemérzetet és
dühöt vált ki valakiből, ha a legalapvetőbb önazonosságában ingatják meg.
Forrás: Health News NG |
Mindezt, amit most levezettem nektek, azért fontos
megérteni, mert ez a lelki mechanizmus a
forrása annak a rengeteg hibás reakciónak, megnyilvánulásnak, és úgy általában
az egész rossz hozzáállásnak és mentalitásnak, amit a még bőven fejlődésben
lévő testépítés közegében egy-egy, a megszokottól eltérő vélemény, vagy kritika
ki vált az emberekből.
Asztalfetisizmus
Az legrosszabb ilyen berögződés, mondhatni „balkáni reflex”,
amikor a kritikus személyét kezdik el
bírálni és vitatni, nem a kritika tartalmát. Gyakran harsan fel ilyenkor
hisztérikusan a kérdés, hogy „Te mit tettél le az asztalra?”, figyelmen kívül
hagyva azt a nagyon fontos tényt, hogy bármit
is teszünk a kritizáló személyével, leminősítjük, hiteltelenítjük, máglyára
vetjük (mint az inkvizíció), vagy letépjük a körmeit (mint az ÁVÓ), a
véleményének valós, objektív közlésére
ez a legkevésbé sem lesz hatással.
Az ember mondanivalójának igazságtartalma és helytállósága
köszönőviszonyban sincs azzal, hogy ki az illető. Ha valakinek igaza van, akkor
igaza van, és kész. Ha viszont nincs, akkor ezt meg kell tudnunk cáfolni észérvekkel. Az, hogy a kritika
megfogalmazójának személyét támadjuk, nem fog senkit sem meggyőzni arról, hogy
amit állít, az helytelen. Csupán magunkat fogjuk degradálni azáltal, hogy nyilvánvalóvá tesszük, amellett, hogy egy
értelmes cáfolatot sem tudunk felmutatni a kérdéses állásponttal szemben, még
primitív, ösztönlény szintű reakcióinkat sem tudjunk kordában tartani. Ez gyengeséget
sugall.
Fontos tisztában lenni azzal, hogy kritizálni akárkit lehet
akárkinek. A kritikához ugyanis egy dolog kell. Hogy a hangszálaiddal meg tudd
rezegtetni a levegőt, vagy hogy az ujjaiddal le tudd nyomni a billentyűket. Kritizálni bárkinek lehet, sőt kell is,
mert a kritikai gondolkodás viszi előre a világot. Nem az, ha lefekszünk
mindenkinek, aki társadalmilag magasabb pozícióban van a sportteljesítménye,
gazdasági helyzete, vagy médiajelenléte okán. Ez önmagában senkinek sem igazolja
az állításait.
Forrás: Valderlei de Jesus |
Nem az ember személye,
helyzete, eredménye hitelesíti a mondanivalóját. Egy rasszista is
megfogalmazhatja helyesen, hogy mi a tolerancia, és egy elhízott ember is
tudhatja és hirdetheti, hogy a testmozgás és a diéta jó. Attól még, hogy ő nem
alkalmazza, az magának a tudásnak nem von le az értékéből. Nyilván kicsit
furcsa persze, ha egy tömeggyilkos a békés együtt élésről papol, de attól még az üzenet jó, maximum azt mondjuk, bort iszik, és vizet prédikál. De attól még a
vízivás, mint olyan pozitív marad. Ellenben ha egy közkedvelt személy arra
buzdít másokat, hogy menjenek le a játszótérre, és rugdossák fejbe a
homokozóban a gyerekeket, akkor lehet az illető a leghitelesebb személy a
világon, ez nem fogja legitimálni a mondanivalóját, és megtölteni azt pozitív
tartalommal.
Ki mondta? Miért mondta?
Ebből az is következik, ami egy kis elvontsággal könnyen
megérthető, hogy mivel nem fontos a
személye a kritizálónak, ezért az sem gáz, ha nem tudni, ki az, mert kurva
mindegy is. Az ember törvényeknél sem tudja konkrétan a törvényalkotó
személyét, pedig minden jogszabály mögött néhány jól meghatározható jogtudós
áll. Ettől függetlenül mégis be kell tartani őket, és nem lehet arra hivatkozni,
hogy te nem tudod, ki találta ezt ki, és te addig nem foglalkozol vele, amíg
nincs mellette egy név, meg egy fénykép. (Meg amúgy is, mit tett le az
asztalra? Ki az az XY?)
Forrás: valderleidejesus.com |
Jó példák erre azok az ismertté
vált mondások, népi bölcsességek, vagy akár graffitik, amelyeknél már senki
sem tudja, hogy mégis kinek a nevéhez köthetők, de ez semmit sem von le a
jelentésükből. "Ha majd kivágtad az utolsó fát, és megmérgezted az utolsó
folyót, kifogtad az utolsó halat, rájössz, hogy a pénz nem ehető" Ezt a
mondást az indiánoknak tulajdonítják, pontosan azonban nem tudjuk, hogy kitől is
származik. Az aktualitásához és a valóságtartalmához azonban kétség sem fér.
Az újságcikkeknél is gyakori, hogy csak egy fantázianév van,
ez azonban egyáltalán nem befolyásolja a hitelességét. Lehet névvel is bődületesen nagy marhaságot írni, és lehet név nélkül
is helytálló tényeket. Vannak meg nem nevezett forrásból származó
információk alapján íródott leleplező cikkek, és vannak irányított hazugságok,
amiket fizetett újságírók tálalnak a közönségnek. Ha egy állítással találkozunk, mindig a tartalmára koncentráljunk, és
az alapján próbáljuk megítélni.
Forrás: Utazás saját kézből! |
Nyilván az a legüdvösebb, ha valaki olyan mond kritikát,
vagy pozitív üzenetet, aki maga is jó erkölcsű és jó megítélésű. De ez nem
feltétele ennek. A kettő között nincs összefüggés. Szóval el kéne felejteni
ezt a proletármentalitást, hogy „miért, te mit értél el, ki vagy te, hogy
bárkit is kritizálj?”. Mindannyian homo
sapiensek vagyunk, emberi lények, akik képesek a kommunikációra, és ez már
önmagában feljogosít mindannyiunkat, hogy véleményt alkossunk és elmondjuk.
Aki meg ezt nem gondolja helyénvalónak, az cáfolja
meg azt, amit a kritikus állít, és ne a személyén keressen fogást. Azzal
csak azt bizonyítja, hogy érvei nincsenek, csak egy nagy adag frusztrációja,
amiért valaki egy helytálló állítással megingatott valamit, ami neki fontos, és
ez így fejeződik ki.
Csináld magad mozgalom
Az előbbi reakciónak egy változata a „csinálj jobbat, aztán
kritizáld” frázis, aminek az értelme nagyjából pont annyi, mint a másik
verziónak. Gondoljunk csak bele, hogy ha
csak azoknak lenne joga kritizálni valamit, akik jobban teljesítenek benne,
akkor az autós magazinok nem írhatnák le egy típus hibáit, hiányosságait, mert
vélhetően a legtöbb újságíró egyáltalán nem tud autót gyártani, nem hogy
jobbat, mint amikről ír. Vagy ha elmennél egy étterembe, ahol egy elsózott
fogást kínálnak fel neked, akkor nem mondhatnád azt az ételről, hogy ez nem jól
sikerült, ha te nem tudsz jobbat főzni. Pedig szakács végzettség nélkül is tudhatja bárki, hogy mondjuk egy jól
sikerült cigánypecsenyének, vagy egy grillezett fokhagymás csirkemellnek
rozmaringos burgonyával milyen íze és külleme kell, legyen.
Forrás: Sick Chripse |
A fenti képen látható, elvileg Marilyn Monroe-t ábrázoló
tetoválásról is meg tudjuk állapítani, hogy nem sikerült valami jól, holott
könnyen lehet, hogy mi sem tudnánk szebbet készíteni. Tudjuk, hogy egy film, egy zeneszám, egy könyv jó, vagy
rossz, annak ellenére, hogy mi nem egyáltalán nem tudtunk, vagy nem tudunk jobban
rendezni, zenélni, vagy írni. Sőt, azt is meg tudjuk ítélni, hogy valami egy igényes mű, ami esetleg csak nem
egyezik az ízlésünkkel, vagy egy teljesen gagyi, buta alkotás, aminek a
minősége tényleg kritikán aluli.
Jogok és kötelezettségek
Persze tudom, hogy bizonyos esetekben furcsa szituációkat
szülhetnek a fenti elvek. Előfordulhat, hogy egy sokat elért sportolót kritizál
olyan, aki esetleg maga semmit sem sportol, vagy csak hobbiszinten. Előfordul
sokszor velem is, hogy rengeteget dolgozok egy cikken, jól felépítem,
megfogalmazom, megírom, megszerkesztem, kitalálom a promóját, a felvezetését,
és akkor valaki egy fél perc alatt trehányul odavetett kommentben leszólja.
Ilyenkor én is támadhatnék, hogy mégis mit képzelsz, írj jobb cikket, aztán
akkor szövegelj, mégsem süllyedek ilyen mélyre. Ha jogos a kritikája, akkor megfogadom, amit mond, ha jogtalan, akkor
szembesítem a tévedésével, ha bunkó és primitív, akkor nem reagálok rá.
Mindezt azért teszem, mert tudom, hogy az a jog, ami alapján az illető most engem
minősít, ami lehet, hogy nem esik jól, vagy éppen dühít, bizonyos helyzetekben engem szolgál, mivel
ez jogosít fel arra, hogy én is elmondjam nagy nyilvánosság előtt, amit
gondolok, bármiről, amiről csak akarom. Természetesen tekintettel arra, hogy ezzel senkinek se sértsem a becsülethez és a
jóhírnévhez való jogát, azaz ne tegyek semmi törvénybe ütközőt.
Forrás: coolconversationslive.com |
Azt kéne mindenkinek átlátnia ezzel kapcsolatban, hogy azok a jogok, amikkel rendelkezünk, és
amelyekkel olyan előszeretettel élünk, bizonyos
esetben tűrésre köteleznek másokkal szemben, amikor éppen ők gyakorolják
őket. Csak persze ez sokaknak nem tűnik fel, hiszen amikor éppen ők vannak a
kritikus szerepében, azt teljesen helyénvalónak érzik, ellenben ha ők, vagy egy
általuk kedvelt dolog kerül a kereszttűzbe, akkor az már érzékenyen érinti
őket.
Istent játszva
Érdemes viszont átlátni azt, hogy ez a rendszer csak így
működhet. Nem vezetne semmi jóra, ha bárki az üzleti, politikai, sportbeli vagy
egyéb sikerei nyomán elérhetne olyan szintre,
ahol már nem lehet őt kritizálni, minősíteni, mert ez azt vonná magával, hogy
teljességgel megszűnne a társadalmi kontroll a tettei felett. Ez pedig
egyenes úton hozná magával azt, hogy bizonyos személyek előbb-utóbb nem csak a társadalom tagjai, hanem a
törvények fölé emelkednének, és olyan hatalom birtokába jutnának, amely az azzal
elkövethető visszaélések miatt aggodalomra adna okot.
Már önmagában sokszor az
is aggasztó, ha egy területen egy véleményformáló erő monopolhelyzetbe kerül,
ezáltal olyan látszatot keltve, mintha ő lenne az egyetlen hiteles
információforrás. Pedig teljesen mindegy, hogy jelentős anyagi, vagy szellemi
befektetéssel került kizárólagos helyzetbe, ez még egyáltalán nem jelenti azt, hogy tévedhetetlen lenne.
Forrás: !!444!!! |
Viszont ha így kezeljük, akkor az olyan nem kívánatos
helyzetek eredményezhet, hogy a minden
más hangot elnyomó média teljesen szubjektív, egyéni érdekek alapján adhat
teret meghatározott eszméknek, vagy emberek szűk csoportjának, míg másokat
teljességgel ellehetetleníthet. Egy ilyen közegben senki sem fog tudni az
eredményei, erényei, érdemei alapján kiemelkedni, csakis és kizárólag úgy, hogy
jó kapcsolatot ápol a hatalmi helyzetben lévőkkel.
Ez az egyik nagy ártalma annak, ha csak egyetlen forrásból
jönnek az információk, ha csak egyetlen nézőpontból „nézetik” velünk a
dolgokat, és ha engedjük azt, hogy egyetlen médium formálja a véleményünket kizárólagosan
az ő érdekeinek megfelelően. Ezért (is)
akarom a Train With Brain-t egy nagy oldallá duzzasztani, hogy az
emberek több aspektusból is megvizsgálhassak a dolgokat, több irányból is
kapjanak ingereket, amikor valamiről gondolkodnak, és ne az legyen a
gyakorlat, hogy egy oldal megmondja, hogy mondjuk X termék jó, és ha nem azt
fogyasztod, akkor lényegében egy szar vagy, és kész. Te meg megveszed, mert hát
kurvára nem szeretnél szar lenni ugye.
Minority report
Ezért van nagy
szükség az eltérő véleményekre, hogy puszta anyagi haszonért senki se
befolyásolhassa kedvére a tömegeket ellenállás nélkül. Ezért van szükség
minden témában ellenpontozásra, és ezért van baromi fontos szerepe például
annak is, hogy a hazai testépítés világában legyen egy olyan oldal is, mint az
enyém.
De legyenek másmilyen oldalak is, velem szemben állóak,
velem részben egyetértőek, hasonlóak stb. A
paletta legyen színes, hogy az egymásra való folyamatos reflektálás nyomán
mindig a legéletképesebb vélemények és nézetek juthassanak el a legszélesebb
tömegekhez. Ez a fejlődés kulcsa, és így lehet eljutni egy olyan
általánosan magasabb szintre, amely végül minden résztvevő érdekeit szolgálni
fogja.
Szükséges, hogy helyet kapnak teljesen haszontalan kritikák,
vélemények, de ez a szabadság ára. A társadalom, a közösség úgyis kirostálja
majd az életképtelen álláspontokat, hiszen ami nem válik be, nem működik,
vagy nem jó, az maximum egy rövid ideig tud teret hódítani. Előbb utóbb az idő
próbáján úgyis megbukik. De ennyi mellékvágányt hagynunk kell magunknak, egy
jól működő rendszer érdekében, nem bízhatunk meg cenzort.
Azonban azt is észben kell tartanunk, hogy az így kihulló véleményeket nem szabad
elnyomnunk, és üldöznünk. Fontos, hogy a közösség minden tagja
megtalálhassa, ami számára a legmegfelelőbb, és még akkor is dönthessen másképp,
sajátos elgondolásoktól vagy érzelmektől vezérelve, ha a többség megítélése
szerint tévúton jár. Mindenki személyes szabadsága addig tart, amíg azzal
másokét nem korlátozza. Amíg valami
nem árt senkinek, és nem sérti senki jogait, addig van helye a nap alatt.
Semmit sem lehet bekorlátozni azért, mert valakit zavar, felháborít, vagy az
egyéni érzékenysége miatt sért. Mindenkinek meg van a joga, hogy ne nézze azt,
ami nem tetszik neki. Vagy akár nézheti is, hőböröghet rajta, és támadhatja és
kritizálhatja folyamatosan, de erőszakkal, fenyegetéssel vagy bármilyen
retorzióval nincs joga elnyomni azt.
Forrás: archive.moe |
Nekem is jogomban áll
kitiltani az oldalamról, a csoportomból, az emailjeim közül vagy a böngészőmből
a nekem nem tetsző dolgokat azért, hogy ne keljen tudomást venni róluk.
Van, ami engem is zavar, mégsem tehetek semmit az ellen, hogy máshol helyet
kapjanak ezek a dolgok. Sőt, ha esetleg valahol kritika ér engem a jó ízlés és
a jogszerűség keretei között, azzal szemben is csak kétféleképpen cselekedhetek.
Reagálok rá, és cáfolom vagy igazolom a
magam fórumán, vagy esetleg ott, ha lehetővé teszik, vagy nem veszek róla
tudomást.
A médianyilvánosság árnyoldalai
Fontos kitérni arra is, hogy a kritika nem egyenlő a sértéssel, még akkor sem, ha nagyon
rosszul tud esni az embernek. A kritika motivációja nem a sértés és a
rosszindulat, hanem egy ellenkező álláspont kifejtése, melynek nyomán egy olyan
konstruktív vita alakulhat ki, amely előre viszi a közösséget
Azonban arra is figyelemmel kell lenni, hogy vannak olyan
helyzetek, amikor néha a szimpla,
rosszmájú sértéseket is el kell viselnünk, amiket irigységből, vagy
rosszindulatból mondanak nekünk. Nekünk, és nem ránk. A legtöbb kritika ugyanis
nem magánembereket éri, és nem is a nagy nyilvánosság előtt szereplők magánéletét,
hanem olyan cselekedeteket vagy
produktumokat, amiket egyesek önszántukból a nagy nyilvánosság elé tárnak.
Forrás:flatrock.org |
De hát mégis minek készít valaki tartalmat - akár saját
magáról - a netre, ha nem azért, hogy
reflektáljanak rá? Azért, hogy csak úgy legyen? Vagy csak pozitív
véleményeket szeretnénk hallani? Dicséretet, hogy milyen szépek és ügyesek
vagyunk? Persze nyilvánvaló, hogy a legtöbbször ezért rakunk ki valamit, mert
úgy érezzük, hogy jól sikerült, és ezért szeretnénk megosztani másokkal is. Azt
azonban mindig figyelembe kell venni, hogy az
emberek sokfélék, ezért biztos, hogy lesz, akinek nem fog tetszeni, amit a
nagyközönség elé tárunk. Amíg viszont törvényes keretek között éri kritika az alkotásunkat, addig semmi okunk a
felháborodásra, hiszen önként
vállaltuk, hogy kitesszük mások bírálatának.
Az én kritikáimnak is fontos része, hogy nem magánembereket
kritizálok. Mindenkinél arra a produktumra,
viselkedésre reagálok, amit a közönségnek mutat, és ebből indulok ki. Ezzel
mindenkinek számolnia kell, aki sokak előtt szereplést vállal. Ha viszont valaki
nem bírja elviselni, hogy lesz, akinek nem fog tetszeni, amit csinál, akkor az miért áll ki mások elé? Akkor maradjon a kamerán kívül, írjon ki dolgokat a
szűk baráti körének, és ennyi. De aki
kiteszi a közönség elé a dolgait, az ne legyen ingerült, ha erre valaki úgy
reagál, hogy nemtetszését fejezi ki. Akár sértő módon, akár kulturáltan. Ha
pedig úgy érezzük, valaki túllépet egy határon, akkor tegyük meg a jogszerű lépéseket az ügyben, és ne próbáljunk
önbíráskodással érvényt szerezni a vélt, vagy valós igazunknak.
Forrás: Reuters |
Az előbb már említett módon hatalomban lévő médiumoknak és
médiaszereplőknek egyébként kedvelt reakciója ilyen esetekben, hogy az őket kritizálók csupán megpróbálnak
felkapaszkodni a hátukon. De miért? Az újságok, amik a sztárokról,
politikusokról, közéleti szereplőkről írnak, mind más hátán akarnak
felkapaszkodni? Nem inkább arról lehet
szó, hogy mivel ők a legerősebb véleményformáló erők, illetve legmeghatározóbb
tényezők, ezért rájuk több ezer szempár szegeződik? Ők azok, akik ha
felelőtlenül nyilvánulnak meg, annak súlya van, és ha hülyeséget mondanak, fel
kell rá hívni a figyelmet, hogy ellensúlyozzuk az általuk okozott kárt. Ők
azok, akik sokakra vannak befolyással, ezért az általuk gerjesztett hatások kikerülhetetlenek az adott szcénában.
Nyilvánvaló, hogy mindenki a sok embert foglalkoztató témákban foglal állást.
Szép is lenne, ha csak a senkit sem érdeklő személyekről lehetne írni, meg az általános
dolgokról. Érdekes egy világ lenne, vagy inkább pont, hogy egysíkú, és unalmas.
De mindezt miért?
Nekem sem az a célom, hogy egy nézőpontot kizárólagossá
tegyek. Nem akarok mást, mint
meghonosítani a hazai testépítésben két olyan intézményt, a kritika és a szabad
véleménynyilvánítás intézményét, amelyek nagyban hozzájárulnak majd ahhoz, hogy
egyre magasabb szintre fejlődjön ez a sport, és egyre több emberhez jusson
el. Hogy olyanok is megtalálják benne a helyüket, akik esetleg nem a legerőteljesebb
hangadók nézeteinek megfelelően gondolkodnak róla. Hogy mindenki az
elgondolásainak megfelelő közösségben informálódhasson, és hogy hasonló
mentalitásúakkal oszthassa meg tapasztalatait. Hogy mindenki azért álljon ki
egy vélemény mellett, és azért járjon egy úton, mert ténylegesen
elköteleződött, ne csak azért, mert csupán ez az egyetlen nyilvánosan
vállalható nézet létezik. Hogy egy valamelyest még mindig kirekesztett szubkultúra ne legyen
kirekesztő a tagjai többségének álláspontjától eltérő megnyilvánulásokkal szemben.
Forrás: Love to know |
Közös érdekünk, hogy a
testépítés kilépjen önmaga árnyékából, és minél többekhez jusson el. Ennek
a sportnak ugyanis a legkevésbé az a hivatása, hogy a rossz önértékelésű
emberek hatalmas izmokkal próbálják ellensúlyozni a kisebbrendűségi komplexusaikat,
vagy hogy egy önpusztító kúra után kiszáradt, félholt, lebarnítózott, tangás
férfiak feszengjenek versenyt egymással a színpadon. Ez a sport a megoldás a modern világ legalapvetőbb egészségügyi
problémáira, mint a 2-es típusú diabétesz, vagy az elhízás, amelyek
mozgásszegény életmódunkból fakadnak. Ez az a mozgásforma, amelyet tökéletesen
és biztonságosan tudnak művelni azok, akik semmilyen más sport iránt nem
éreznek magukban elhivatottságot, viszont mégis szeretnék karbantartani a
testüket.
Éppen ezért alapvető társadalmi felelősségünk, hogy
megpróbáljuk biztosítani sportunk szélesebb körben való térnyerését, hiszen egy értelmesen gondolkodó, 21. századi
ember nem csupán önön, egyéni érdekeit tartja szem előtt, hanem az ő létezését
és boldogulását biztosító közösségét is. Ennek megértése és felismerése nem
csupán erkölcsi érzéktől függ, hiszen mindannyian
személy szerint érintettek vagyunk. Mindenki családjában, baráti körében,
szerettei között vannak olyanok, akik nagyon sokat profitálhatnának abból, hogy
ha a részeseivé válhatnának a testépítés világának. Azonban míg ez a világ
csupán a teljességgel beszűkült, egysíkú és fanatikus oldalát mutatja kifelé,
addig ez sokakat fog eltántorítani attól, hogy belépjenek egy edzőterem
ajtaján, vagy felkeressenek egy testépítéssel foglalkozó oldalt, és elkezdjék
elsajátítani az egészséges életmód alapjait.
A gondolkodók lázadása
Nekem viszont az a
célom, hogy ezen az áldatlan helyzeten változtassak, és hogy Train With Brain segítségével végigvigyem
azt a küldetésem, amiben szentül hiszek, és amely mellett teljes meggyőződéssel
és mellszélességgel kiállok. Ehhez viszont az
első lépés az, ha a testépítést és az azt övező médiakommunikációt belülről
kezdjük el megreformálni, hiszen amíg nem teszünk így, addig nem várhatjuk
el a többségi társadalomtól, hogy ne a fejükben régóta gyökeret vert
sztereotípiákkal tekintsenek ránk, amelyeknek sajnos egy nagy részére bizony
meglehetősen sok alapot adunk mind a mai napig.
Ezért érzem azt feladatomnak, hogy megmásítsam a mostani állapotot. De mindezt nem úgy, hogy a korábbiakkal szemben most egy másik
nézőpontot próbálok erőnek erejével lenyomni mindenki torkán, hanem úgy, hogy önálló gondolkodásra és döntésre képes
embereket próbálok kinevelni a felnövekvő generáció tagjai közül. Ezekhez
pedig a legszükségesebb eszközök a cikkemben tárgyalt kritika és szabad
véleménynyilvánítás.
Persze nyilvánvaló az is, hogy a jelenleg fennálló rend fenntartása bizonyos érdekcsoportok elsőszámú
célkitűzése, hiszen az üzleti vagy politikai hatalommal rendelkezők
jellemzően nem örülnek annak, ha valaki önállóan gondolkodni képes egyéneket akar
kinevelni. Egy nagyvállalkozásnak nem
a kritikusan gondolkodó ember kell, és nem a tudatos fogyasztó. Nekik a birka
vásárló kell, aki feltétel nélkül mindent elhisz, megvesz. Aki megnéz,
elolvas, lájkol, megoszt, megvesz mindent, amit csak elé raknak, kérdések,
kételyek és fenntartások nélkül. Ezeknek az embereknek előbb-utóbb hitvallássá
válik a konzumidiotizmusa, és foggal-körömmel fogják védeni minden pozitív
változással szemben azokat az érdekeket, amelyek őket kizsákmányolják és
tömegemberré züllesztik.
Forrás: Stormfront |
Ennek ellenére azt is remélem, hogy sokan fognak a nyomdokaimba lépni, és akár a megszokottól és az
enyémektől eltérő harmadik, negyedik, sokadik álláspontokat megfogalmazni és
kommunikálni. Bízom benne, hogy minél többen megértik az általam leírtakat, és
kialakul majd egy oldalakon és
közösségeken átívelő párbeszéd. Valami olyan információcsere, ahol
érdekes, a megszokottól eltérő dolgok is felmerülnek, és ezáltal tartalommal töltjük fel az internetes
felületeket. Nem csak arra való a közösségi média és a világháló, hogy
szórakoztató videókat, képeket, írásokat osszunk meg egymással. Fontos
funkciója még az is, hogy segítségével a vélemények elképesztő sebességgel
áramolhatnak felhasználóról felhasználóra. A
földrajzi távolságok és az anyagi lehetőségek többé nem szabnak határt
senkinek, hogy a gondolatait másokkal is megismertesse.
Ez a lehetőség pedig fejlődésünk és boldogulásunk egyik legalapvetőbb eszköze, nem szabad hagynunk,
hogy a különféle anyagi érdekek korlátok közzé szorítsák. Mindenképpen látni
kell, hogy ez a rendszer az, amely mindannyiunk közös érdekét szolgálja. Egy új testépítés születésénél
bábáskodhatunk, hölgyeim és uraim, melyet kötelességünk a lehető leghaladóbb
szellemben felnevelnünk, hogy felelni tudjon jelen korunk, és a jövő
társadalmának legújabb kihívásaira.